Søg på Supplement

Undervisningsteknik Og Præsentationsteknik

Digital læring

- FÅ KONKRETE IDEER TIL DE BEDSTE DIGITALE LÆRINGSVÆRKTØJER

Digitaliseringen slår igennem alle vegne, også i undervisningen, men hvordan gribes det an i praksis? Skal man gøre al sin undervisning digital, eller er det bedre at dosere de digitale virkemidler? Hvordan bevarer man nærværet i undervisningen, når eleverne tilbringer mere og mere af deres tid bag en skærm? Og hvordan vælger man de rigtige, digitale læringsværktøjer, så det ikke bare bliver teknikbegejstring, men reel læring?

Der er et væld af gode digitale læringsværktøjer – lige fra quiz- og testprogrammer til software, der giver kedelige Power Points baghjul – men hvilke skal man bruge, og hvordan virker de i praksis? Hvordan kan man få de spændende idéer fra blended learning eller flipped classroom med i sin undervisning, så den bliver relevant for alle? Og hvordan sikrer man sig, at dem man lærer ikke bare havner på Facebook eller Youtube?

Kursets formål er at give en konkret ramme for, hvordan man som underviser kan bruge digital læring i sin undervisning. Kurset præsenterer de vigtigste trends og tendenser inden for digital læring og præsenterer de bedste værktøjer, som deltagerne kan vælge at bruge i deres egen undervisning. Samtidig giver kurset de nødvendige perspektiver på digitaliseringen og de digitale distraktioner, der for mange er en stor udfordring i undervisningen.

Målgruppe til kursus i Digital læring

Alle lærere og ledere der ønsker, at digital læring skal være en naturlig del af undervisningen, men som samtidig synes, at det er vanskeligt at finde de rette værktøjer og dosere dem bedst muligt.

Kursusindhold til digital læring

Fundamentet for digital læring:

  • Undervisningsplanlægning med brug af digitale værktøjer.
  • At gennemskue det tekniske.
  • En introduktion til blended learning og metodens muligheder.
  • At veksle mellem digitale læremidler og skærmfri læringsaktiviteter.
  • Konkrete it-værktøjer, der kan bruges i undervisningen.
  • At undgå de digitale distraktioner – også selvom det er svært.
  • Prøv selv – øvelser.
  • Individuel plan for det videre arbejde med digital læring.

Kursets varighed

Kurset i digital læring kan holdes som et foredrag af omkring 2 timers varighed, for eksempel på en pædagogisk eftermiddag. Det kan også afvikles som et heldagskursus for maksimalt 15 deltagere. Med fordel kan der det udvides til to kursusdage, hvor deltagerne har afprøvet de konkrete værktøjer mellem dag1 og dag 2, så dag 2 tager udgangspunkt i deltagernes konkrete erfaringer.