Undervisningsdifferentiering, der spiller
- KONKRETE INPUT TIL AT HÅNDTERE KLASSEN MED DE MANGE FORSKELLIGE ELEVER
Undervisningsdifferentiering, der spiller
– KONKRETE INPUT TIL AT HÅNDTERE KLASSEN MED DE MANGE FORSKELLIGE ELEVER
På forreste række sidder Johannes og løser opgaverne lynhurtigt og korrekt. Bag ved ham sidder Emma og kæmper hårdt med de samme opgaver, mens Carl nede på sidste række allerede har rejst sig op og løber og larmer. Hvordan rammer man som lærer alle tre og deres klassekammerater – i én og samme time?
God planlægning, højt fagligt niveau og engagement rækker langt, men det er ikke altid nok, når man underviser. Elever kan være besværlige. Og det viser sig ofte, at de har så forskellige kompetencer, interesser og måder at lære på, at al den gode planlægning er forgæves. Det er et vilkår, at elever er forskellige, og lærer forskelligt, men det er også et faktum, der er nødvendigt at forholde sig til, hvis man vil lykkes med sin undervisning.
Hvordan håndterer man de mange forskellige typer, man møder som underviser? Og hvordan sikrer man sig, at læringen bliver effektiv både for de elever, som er dygtige og motiverede, og for dem, som ikke er? Dette kursus i undervisningsdifferentiering er målrettet dig, som gerne vil skabe levende undervisning der rammer alle elever, der hvor de er, og giver et højt udbytte.
Kursets formål er, at give deltagerne konkrete værktøjer til undervisningsdifferentiering, der er meningsfuld og effektiv for eleverne, og til at overkomme for underviseren. Kurset giver dig kort de vigtigste teorier om differentiering, men dets fokus er på den praktiske side af sagen – de ting, du konkret kan gøre, næste gang du skal undervise.
Målgruppe til kursus i undervisningsdifferentiering
Alle lærere og ledere som støder på den udfordring, at dem, der skal undervises ofte har vidt forskellige personlige og faglige kompetencer.
Kursusindhold
Derfor er det nødvendigt at differentiere undervisningen.
- At skabe positive relationer i undervisningen – en afgørende forudsætning for vellykket differentiering.
- Hvordan viden om læringsstile og de mange intelligenser kan hjælpe din differentiering på vej.
- At lære dine kursisters/elevers kompetencer og interesser at kende.
- Sådan laver du løbende temperaturmålinger i undervisningen og bruger dem til at differentiere.
- At give ansvar og udfordringer til de dygtige.
- At motivere og hjælpe dem, der har udfordringer.
- Samarbejde om differentiering.
- 10 konkrete værktøjer til differentiering, du kan bruge med det samme.
- Din egen plan for differentiering i din undervisningspraksis.
Kursets varighed
Kurset i undervisningsdifferentiering kan både holdes som et skarpt foredrag af 2 timers varighed for en hel lærergruppe, og som et heldagskursus for maksimalt 20 deltagere.