Brokkeri smitter
Vores dygtige kollega Mads Lønnerup har bidraget til en artikel i Kristeligt Dagblad om brokkeri, hvordan det påvirker os og hvad vi kan gøre ved det. Det er der blandt andet kommet en lille guide med fem gode råd ud af.
Brokkeri smitter: Det er så destruktivt
Læs hele artiklen her.
Her er Mads Lønnerups fem gode råd til hvad du stiller op med en kollega, der brokker sig
De fleste har fra tid til anden et behov for at brokke sig over arbejdet. Mads Lønnerup, arbejdskonsulent med fokus på arbejdsglæde, giver her en guide til, hvordan man selv eller en kollega får afløb på en ordentlig måde.
1. Bed din kollega om at være konkret
Når medarbejdere brokker sig, er det meget ofte ukonkret. En automatreaktion er ofte: ”Det er ledelsens skyld.” Hvis man spørger åbent og nysgerrigt ind til, hvad kollegaen egentlig mener, når vedkommende for eksempel brokker sig over ledelsen, er det lettere at identificere, hvad problemet nøjagtigt handler om – og om man muligvis kan hjælpe sin kollega med at forbedre tingenes tilstand. Hvis der i så fald er tale om et problem, som ledelsen potentielt set kan gøre noget ved, kan man tale med sin kollega om, hvordan man bør gå videre med det.
2. Spørg, om det er okay, at du læsser af
Har man en tæt kollega, som man har stor tillid til, kan det føles som en lettelse at få lov til at brokke sig til vedkommende. Man kan ganske enkelt spørge: ”Er
det i orden, hvis jeg kortvarigt læsser af på dig?”. For nogle kan det fungere som en slags ventil, hvor det enten er gavnligt, at kollegaen ganske enkelt slår lyttelapperne
ud – eller måske kommenterer og kommer med løsningsforslag. Det kan være drænende for kolleger, hvis man uden varsel brokker sig, især hvis det sker ofte, så man bør sikre sig, at kollegaen ikke bliver alt for påvirket af ens brokkeri. Kort derefter kan man vende tilbage til arbejdsopgaverne, hvis der alligevel ikke er noget at gøre ved problemet nu og her.
3. Det handler tit om et behov for hjælp
Giver kollegaen udtryk for, at it-afdelingen er uduelig, eller at den nye digitale vagtplan ikke virker, skyldes det muligvis, at vedkommende har brug for sparring
eller flere informationer for at få tingene til at fungere. Brokkeri er ofte et udtryk for et bagvedliggende, uudtalt problem, og i nogle tilfælde kan det handle om,
at din kollega ikke føler sig kompetent nok. Du kan spørge, om kollegaen har brug for en hjælpende hånd, og i nogle tilfælde skal der måske ikke mere til
end en smule sidemandsoplæring eller en ekstra forklaring.
4. Lav et brokke-ritual
Hvis man har erfaret, at man har en brokkekultur på en arbejdsplads, kan man lige så godt arbejde på at få det ændret til det bedre. Man kan aftale at
mødes i mindre grupper og lave en såkaldt brokkebog, hvor der bliver skrevet alt det ned, medarbejderne har at brokke sig over. Herefter kan man dele brokkeriet
op i kategorier: Det, vi kan gøre noget ved, og det, vi ikke kan. Det kan være en øjenåbner, for sommetider opdager man, at der faktisk er ting, man kan ændre,
og nogle gange uden at det behøver at have en lang tidshorisont – så kan man snart slippe for at beklage sig. Man bliver måske også opmærksom på, at der er
nogle ting, det ikke nytter at brokke sig over, fordi det er for vanskeligt at få ændret.
5. Sig fra
Meget brokkeri og brokkeri over lang tid ødelægger arbejdsglæden for de fleste. Man kan være opmærksom på, at noget brok ganske enkelt bliver
brugt som et – ofte ubevidst – forsøg på at skabe sociale relationer, og man kan altså her tale om brokkeri udelukkende for brokkeriets skyld. Hvis det kun er én ud af to parter, der socialiserer ved at brokke sig, kan det være meget energikrævende for den anden. Der er også nogle, der bruger brokkeri som et slags mentalt omklædningsrum, når de for eksempel møder på job eller ind til et møde. Det er helt på sin plads at sige fra over for nytteløs brokkeri, og hvis det er svært, kan man prøve med: ”Skal vi ikke tale om noget andet i stedet for? Så bliver humøret nok bedre.”
Læs mere om Brok her: