Søg på Supplement

Undervisningsteknik Og Præsentationsteknik

Bliv en bedre underviser

- KURSUS I UNDERVISNINGSTEKNIK: LÆR FRA DIG, SÅ DET VIRKER!

Bliv en bedre underviser
– Lær fra dig, så det virker!

At planlægge og gennemføre god og kvalificeret undervisning kræver hverken is i maven eller nerver af stål, men det kræver kendskab til en række konkrete værktøjer og undervisningsteknikker. En solid faglig viden er et godt udgangspunkt for dig, som skal undervise, men det er ikke altid nok. God undervisning kræver også, at du kan ramme dine deltageres vidensbehov og motivere dem til læring. På dette kursus i undervisningsteknik lærer du hvordan du kan fange dine deltageres opmærksomhed – og holde den, og  hvordan du kan gøre dig forståelig, også selv om stoffet er komplekst.

Inspirerende og relevant undervisning er de fleste underviseres ambition, men desværre er udfaldet ofte langt fra målet. Ikke fordi viljen mangler, men fordi mange ikke ved hvordan man gør. Dette kursus i undervisningsteknik er skræddersyet til dig, som ønsker at skabe levende undervisning med læreprocessen i centrum, og være i stand til at nyde det. Det skal være sjovt at undervise!

Kursets formål er, at give deltagerne kendskab til værktøjer i moderne undervisningsteknik, samt at forbedre og effektivisere deltagernes egen undervisningsteknik ved hjælp af træning og konstruktiv feedback. Alle deltagere vil derfor i løbet af dette kursus få mulighed for selv at holde et kort oplæg, som vil blive videofilmet og kommenteret af underviseren og de øvrige deltagere.

Målgruppe til kursus i undervisningsteknik

Alle ledere og medarbejdere, der varetager formidlings- og undervisningsopgaver som et led i deres hverdag og som ønsker at udvikle og forbedre egen undervisningsteknik. Undervisningsteknik

Kursusindhold

  • Hvad skal der til, for at voksne kan og vil lære?
  • Definer formålet – planlægningens vigtigste grundsten
  • Find dine deltageres vidensbehov med kompetencemodellen
  • Modstand mod læring
  • Motivation – skab energi til læring
  • Håndtering af “besværlige” kursister
  • Forståelsesværktøjer – vejen til flere aha-oplevelser
  • Kom ud over rampen – præsentationsteknik der virker
  • Retorik og kropssprog

Kursets varighed

Kurset i undervisningsteknik kan med fordel gennemføres som eksternat over 2 dage med max. 16 deltagere.

Kurset kan også gennemføres som  webinar i en komprimeret udgave, typisk 1-2 timer.

TIP OG TRICKS TIL GOD UNDERVISNINGSTEKNIK

  • Et helt basalt trick til god undervisningsteknik er at komme i RIGTIG god tid, så pc og al teknik er på plads, inden deltagerne ankommer. Det giver dig tid til at gå op i døren og hilse på deltagerne, når de ankommer.
  • Lav en tydelig kontrakt for forløbet – både på udbytte og deltagelse (pausers varighed, håndtering af spørgsmål m.v.)
  • Det er også vigtigt for god undervisningsteknik, at du undgår at starte på en undskyldning (ala ”Vi har desværre ikke haft så meget tid til at forberede os…”. Det giver mere bekymring og er en barriere for læring. Lige som vi til private fester ofte får helt ondt af onklen med ”Nu er jeg jo ikke den store taler…” Empati gør at vi bruger flere kræfter på at føle med underviserens ubehag end på at lære. Det er uhensigtsmæssigt og ikke effektiv undervisningsteknik.
  • Hvis der er slides, animationer eller information, som du havde overset/glemt, så undgå også formuleringen ”jeg glemte at nævne at…” – det skaber utryghed hos dit publikum. Sig hellere ”Jeg vil i øvrigt også nævne at…”
  • Rens ud i dit sprog så unødvendige ”usikkerhedsord” som ”prøve”, ”forsøge”, ”tror”, ”måske” og ”vist nok” undlades.
  • F.eks.: ”Jeg vil lige prøve at forklare jer hvordan… ” og ”Jeg tror måske, at vi skal kigge på den model herovre til højre”. Samme ord bør dog anvendes, hvis det er vigtigt at understrege et forbehold eller en usikkerhed om et givent forhold: ”Vi vil forsøge at blive færdige inden årets udgang, men det er endnu uvist om det lykkes”.
  • Hvis der er deltagere, som rækker hånden i vejret for at stille spørgsmål, så VENT med at give dem ordet til du har færdiggjort den arbejdsgang, du er i gang med at præsentere. Måske når du at få besvaret spørgsmålet i din forklaring. Du skal med andre ord ikke lade dig afbryde – da du risikerer at tabe resten af dit publikum. Du må dog meget gerne lige nikke til den spørgende, så hun ved, at du har set hende. Det er både god stil og god undervisningsteknik.
  • Ved de store forsamlinger er dine slides projekteret op i en højde, der gør det umuligt for dig at nå, og derfor vælger mange at bruge en pointer (den lille røde lysprik). En pointer kan være et smart redskab til effektiv undervisningsteknik – men undgå at den danser rundt på dit slide. Ofte bevæger vi pointeren med vores egen øjne (eksempelvis hvis vi læser en sætning højt – så kører pointeren hen oversætningen, mens vi læser). Pointeren skal hjælpe dine deltagers øjne – ikke dine. Den skal stå stille ud for den kasse/tekst du vil have dine deltageres øjne/opmærksomhed rettet mod. Ellers skal den være slukket.
  • Ved de store forsamlinger skal du IKKE have fingrene i din computer. Du skal kun bruge slideskifteren. Du kan overveje at lave en række ”screen dumps”, der illustrere den guidede tur rundt i SP – uden at du behøver at skulle bruge hverken tastatur eller mus.
  • PowerPoint-præsentationer har den ulempe ift. effektiv undervisningsteknik, at der ikke er noget visuelt varigt i lokalet til at støtte kursisternes hukommelse. Et godt supplement kan derfor være en tavle, flipover eller whitebord til opsamling af de vigtigste punkter eller til program.
  • Hvis du i dine slides eller på tavle skal vise før/nu, så sæt ”før-billedet” til venstre og ”nu-billedet” til højre. Således følger dine slides den klassiske visning af tid fra venstre om højre.
  • Vær tydelig omkring, hvor deltagerne skal lære nyt, og hvor de er på hjemmebane. ”Dette kender I allerede fra den tidligere… ”og ”Dette er nyt…”
  • Et sidste tip til god undervisningsteknik er, at når en ny funktionalitet er smart, så husk begejstring i din formidling fx. ”Jeg synes, at denne genvejsfunktion er rigtig god”. Ved at tydeliggøre dit subjektive ståsted med formuleringen ”jeg synes, at…” er du i din gode ret til at være begejstret. Undgå at tage patent på sandheden (”i virkeligheden er det jo… ”). Det øger risikoen for unødvendig debat med dem, som ikke deler din begejstring.

Denne hjemmeside anvender 3. parts cookies til huske dine indstillinger og til at registrere besøgsstatistik. Mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk