Søg på Supplement
SUPPLEMENT kursusudbudArbejdsglæde og trivsel Mere arbejdsglæde, tak!

Arbejdsglæde og trivsel

Mere arbejdsglæde, tak!

Foredrag om arbejdsglæde

Arbejdsglæde-foredrag: KAN ARBEJDSGLÆDE VÆRE ET VALG?

Måske er det tid til et foredrag om arbejdsglæde… Arbejdslivet fylder afsindig meget i vores liv – på godt og ondt. Det kan berige os, så vi oplever overskudsenergi og føler os superhelteagtige. Men arbejdslivet kan også tage pusten fra os, så det føles som at cykle op ad bakke, på en punkteret cykel, i modvind og hele tiden blive overhalet. Det er i den situation, vi bliver irritable, uglade og mister glæden og lysten til vores arbejde.

Alle kan have en dårlig dag, men hverken kollega, leder eller medarbejder har ret eller pligt til at frarøve hinanden arbejdsglæden. Det er vigtigt at sætte fokus på trivsel, motivation, samarbejde, faglighed og arbejdsmiljø, så arbejdsglæden holdes i live. Det er dyrt og slidsomt, når der mangler arbejdsglæde og trivsel på arbejdspladsen. Det koster resultater, trivsel, kolleger, ledere …

Vi skal forholde os aktivt til, hvad vi vil have ud af den tid, vi er på arbejde, og hvordan vi får det. Det er ikke en nem øvelse, men en uhyre vigtig øvelse set i lyset af, hvor meget arbejdslivet fylder i vores liv. Derfor skal der være fokus på et sundt arbejdsmiljø og på hvad der skaber arbejdsglæde.

Der vil altid være bakker og modvind at kæmpe med, men det er langt nemmere at overkomme, hvis du giver dig selv muligheden for at smile imens. Som kørte du nyforelsket ned ad bakke, i medvind.

Arbejdsglæde og medarbejdertilfredshed er mange facetteret, kompleks og individuel. Det er et emne som organisationer og individer skal undersøge med mellemrum og give et serviceeftersyn – fx med et humoristisk arbejdsglæde-foredrag – så det ikke går hen og bliver et uoverskueligt problem med kostbare konsekvenser.

Hvem er målgruppen?

På vores arbejdsglæde-foredrag får ledere og medarbejdere indsigt i centrale faktorer, der påvirker arbejdsglæden til gavn for arbejdsmiljø og trivsel, og hvordan vi hver især kan minimere friktioner for hinanden og bidrage til en større motivation og arbejdsglæde i hverdagen.

Målgruppen er organisationer, der oplever arbejdsglæde og som ønsker at fastholde bevidstheden om, hvad årsagen til arbejdsglæden er, så de kan værne om den. Andre gange er det organisationer, der har et dyk i arbejdsglæden på deres trivselsmåling og medarbejdertilfredshed og derfor vil sætte fokus på manglende arbejdsglæden. Og endelig er målgruppen organisationer, der ønsker et humørfyldt og energigivende foredrag til et medarbejderarrangement, der kan være med et at booste og skabe arbejdsglæde.

Indhold til foredraget

Arbejdsglæde-foredraget indeholder:

  • Forandringer er samarbejde og læring – ikke præstation
  • Arbejdsglæde; over- eller underskud på kontoen?
  • Har du kigget under din sko?
  • Gæs og måger på arbejdspladsen
  • Arbejdsbrunstig – er det noget for mig?
  • Dit bidrag til arbejdsglæden

Dette foredrag om arbejdsglæde bygger på humørfyldt og humoristisk storytelling, der giver refleksion til organisationen og samtidig peger på forskellige ideer, principper og metoder til at komme fra mentalt underskud til overskud og prioriterer arbejdsglæden.

Varighed af foredrag om arbejdsglæde

Arbejdsglæde-foredraget varer 2 timer. Det kan også tilrettelægges som kursus eller temadage af 1/2 – 1 dags varighed, hvor temaet eksempelvis er arbejdsmiljø kombineret med arbejdsglæde og trivsel.

Kurset kan også gennemføres som webinar.

Brok har stor indflydelse på arbejdsglæden

Brok kan være medvirkende faktor til lav arbejdsglæde og ofte er brok noget, vi forsøger at undgå. Men faktisk kan der være brugbar viden at finde i brokken, hvis vi tør lytte til den. I forbindelse med min mangeårige rolle som underviser på SUPPLEMENTS arbejdsglæde-foredrag har jeg arbejdet med brok på mange forskellige arbejdspladser og fundet 4 (5) primære årsager til brok, som kan være interessante at undersøge – det kan også være, at det bare er brok.

Årsagerne til brokken er navngivet med spørgsmål, da det tvinger os til at reflektere over, hvad årsagen kunne være til den brok, vi møder eller selv står bag – hvis der er en årsag. Refleksion er en vigtig del af processen omkring at skabe og fastholde arbejdsglæde på en arbejdsplads, og derfor er refleksion også i fokus på SUPPLEMENTS arbejdsglæde-foredrag.

De 4 (5) primære årsager til brok

1. Vil du danne en relation eller alliance?
Brok kan fungere som relationsdanner, hvor den ytrende part ønsker at indgå i en dialog. Emnet for brokken er typisk ganske ufarligt. Hvis ikke andet, så kan vi altid brokke os over vejret. Brok kan også være med til at etablere en os-dem-relation, hvor det bliver tydeliget, hvem vores ”allierede” eller ”modstander” er.

2,0. Er brok din overlevelsesstrategi (coping)?
Brok kan være en udadvendt følelsesmæssig strategi, hvor den ytrende part spontant sætter ord på sine følelser, for derved at håndtere sit følelsesliv eller for sprogligt at tage afstand fra noget de finder ubehageligt. Det forekommer oftest i relationer, hvor vi føler os trygge og sikre. Den ytrende part brokker sig, fordi de føler sig trygge ved modtageren og forventer at vedkommende er tolerant, så den ytrende part ikke bliver underkendt. Det er brok til venner, nære kolleger eller ægtefæller.

2,1. Gør du klar til arbejde?
Denne form for brok er en søster til overlevelsesstrategien. Den optræder typisk, når vi skifter ”rolle” – fra kollega til ægtefælle, ægtefælle til ven etc. Når vi skifter rolle eller domæne, kan den ytrende part have behov for mentalt at klæde om eller gøre sig klar, for eksempel til arbejde.

3. Beder du om hjælp?
Brok kan til tider indeholde et ønske om faglig og kollegial støtte. Men det kan være svært at bede om hjælp. Særligt, hvis det betyder, at vi samtidig kommer til at fremstå mindre kompetente. I de tilfælde er det en strategi at pege fingre af andre. ”De har heller ikke styr på en skid i den IT-afdeling…”

4. Genopretter du retfærdighed?
Brok kan være en måde at genoprette retfærdighed på, hvis vi oplever, at vi er blevet uretfærdigt behandlet. Hvis vi oplever noget som uretfærdigt (det er ikke sikkert, at det er uretfærdigt), kan vi føle os helt berettiget til at brokke os over det. Det kunne være ved fordeling af goder (nye kontorstole eller hæve/sænkeborde) eller processuel retfærdig (hvordan ferieuger tildeles – ”først til mølle” eller “rafler vi om det”).

Denne hjemmeside anvender 3. parts cookies til huske dine indstillinger og til at registrere besøgsstatistik. Mere information

Cookie-indstillingerne på dette websted er angivet til "Tillad Cookies" for, at give dig den bedst gennemgang og oplevelse af siderne. Hvis du fortsætter med at bruge webstedet uden at ændre dine Cookie indstillinger eller du klikker på "Accepter" nedenfor så samtykke du til dette.

Luk