Organisation og ledelse
Sæt sammenhængskraften i spil
- OG FÅ MERE UD AF JERES SOCIALE KAPITAL
Sæt sammenhængskraften i spil
– OG FÅ MERE UD AF JERES SOCIALE KAPITAL
Vil I påvirke trivsel og resultater positivt i organisationen, så er et øget fokus på sammenhængskraft et værdifuldt sted at begynde. Mange organisationer har interne relationer og dynamikker, der ubevidst modarbejder sammenhængskraften i organisationen, hvilket påvirker trivsel og resultater negativt. Ved at arbejde med virksomhedens sammenhængskraft (sociale kapital) er det muligt at få organisationens uformelle hierarkier frem i lyset, så uløste konflikter, modstand mod feedback og selvfedme kan adresseres. Det vil være med til at få organisationen til at folde sig ud og se i samme retning.
Omdrejningspunktet for social kapital er normer som tillid, retfærdighed og vilje til samarbejde – forudsætninger for psykologisk tryghed – hvilket giver sammenhængskraft og trivsel.
Foredraget tegner et billede af begrebet social kapital og inspirerer til, hvordan virksomheden kan arbejde med sammenhængskraft, med det formål at påvirke trivslen positivt, så individuelle og organisatoriske mål nemmere bliver indfriet.
Målgruppe for social kapital
Organisationer, grupper, team, der vil have mere ud af hinanden, deres samarbejde og glæde ved at arbejde sammen med andre.
Indhold
- Ser vi i samme retning?
- Holdningers tiltrækningskræft
- De bærende normer
- Social kapitals grundbegreber
- Individuel eller fælles succes – hvad går vi efter?
Foredraget veksler mellem korte teoretiske oplæg præget at storytelling, dialog og refleksioner, der gør den sociale kapital nærværende og håndgribelig.
I løbet af foredraget er det en mulighed at deltagerne laver en digital og anonyme måling af organisationens sociale kapital, og samtidig udvælger deltagerne mulige tiltag, der kan være med til at styrke den sociale kapital.
Varighed
Foredraget varer 2 timer. Det kan også tilrettelægges som en temadag af 1/2 – 1 dags varighed.