Søg på Supplement
SUPPLEMENT presse Gode råd er dyre…

Gode råd er dyre…

Gode råd er dyre… …når hele familien er samlet under et tag og der stadig skal arbejde fra hånden

Af Mads Lønnerup, partner i SUPPLEMENT AS

Forstyrrende familiemedlemmer, en lind strøm af tanker og multi-tasking kan gøre hjemmearbejdsdagen besværlig. Her et par let implementerbare råd til, hvordan du holder fokus, når du sidder hjemme og arbejder.

Du er sandsynligvis sendt hjem på grund af corona-virussen, men har stadig vigtige opgaver hængende over hovedet, og det kan være svært at koncentrere sig. Nye mails tikker ind, nyhedsudsendelser, telefonen ringer, ungerne skal aktiveres og maven knurrer – der er mange ting, som kan lede fokus væk fra en opgave. En opgave bliver bedre og løst mere effektivt, hvis vi fokuserer hundrede procent på en opgave ad gangen, men spørgsmålet er om det er muligt med et delvist mobilt hjemmekontor og børn i assorteret alder og en ægtefælle, der selvfølgelig også har opgaver, der skal løses. Koncentrationen kan være svær at finde. Derfor er der her et par råd til, hvordan vi kan blive bedre til at arbejde hjemme sammen med familien.

1. Vær realistisk

Vi har tendens til at sammenligne vores arbejdsindsats derhjemme med vores arbejdsindsats på arbejdet. Selvom vi oplever at der er mange afbrydelser i løbet af en almindelig arbejdsdag, så er der endnu flere, når familien også er der. Så stop med at sammenligne din arbejdsindsats med en almindelig arbejdsdag.

1. Små arbejds-sprint – sammen

Det er svært at være fordybet i længere tid. Derfor forsøg dig med at arbejde i afgrænsede perioder på en time og gerne sammen med resten af familien. Her i huset sidder vi alle og fordyber os en time ad gangen. Der bliver arbejdet, lavet lektier og læst. At det kun er én time, gør også, at det er nemmere at overskue for de mindre familiemedlemmer og samtidig arbejder de ældre lidt mere effektivt. Det er svært at fokusere, når én spiller Fortnite og råber, en anden går og rydder op, mens en tredje ikke gør som aftalt. Det kan selvfølgelig også være, at vi som familie har mulighed for at dele os op, så den ene forælder tager ungerne med i haven (hvis man sådan en) og hygger, spiller bold, laver bål, river mos og hvad der ellers er af muligheder, mens den and en forælder får noget fra hånden indendørs. Men det er svært at strække denne periode til mere end to timer, for så er der en der skal tisse, er sulten, er tørstig eller … Det er afgørende at være realistiske om den tid vi forventer at kunne være uforstyrret.

1. Planlægning af arbejde

Det er en god idé at lægge noget mere rutinepræget arbejde ind mellem de små arbejds-sprint. Det kan være besvarelse af simple mails, planlægning af arbejde osv. Altså dele opgaverne op i opgaver, der kræver seriøs tankevirksomhed og opgaver der kræver lidt mindre. Det kan også være mere huslige opgaver som at fylde en vaskemaskine, lave frokost osv. Arbejdsdagen under corona-virussen er anderledes og en 8-16 arbejdsdag er svær at opretholde. Min arbejdsdag er i denne periode spredt over det meste af dagen, men hyppigt afbrudt af tankeløst arbejde, huslige pligter og samvær med børn og ægtefælle. Vær fokuseret ét sted ad gangen. Enten på arbejde eller familie. Ikke begge steder på samme tid.

1. Faste pladser

Vi forbinder steder med bestemte opgaver. Derfor er det en god idé at beslutte, hvor du sidder, når du arbejder. Det kan det være svært at bevare koncentrationen, når du sidder i sofaen og kan se familien ude i haven, eller fjernsynet foran dig … Derfor er det en god idé finde din faste hjemmearbejdsplads, hvor du ”indretter” dig med det, du skal bruge for at arbejde optimalt.

1. Få styr på tankerne

Hovedet er helt naturligt fyldt med alle mulige tanker. Og i disse dage fylder uvished om sygdom, smitte, økonomi og den nære fremtid unægtelig hos mange af os. Ting vi måske skulle have gjort anderledes eller ting, som vi skal huske at gøre – stort som småt. Her hjælper det at skrive vores tanker ned og tømme hovedet, og få alt ned på papir inden vi går i gang med en opgave. Det vil sige, at vi skriver det ned, som umiddelbart fylder hovedet med støj. Hvis vi kommer i tanke om noget undervejs, så skriv det ned med det samme, så bruger vi ikke så mange mentale ressourcer på det. Der vil være perioder, hvor der er flere store ting, som fylder. I denne periode er det bedre at acceptere, at vi har meget om ørerne, i stedet for at bliver frustreret over at vi ikke kan koncentrere os. Kan du mærke at din koncentration begynder at aftage, så gør noget aktivt. Mange af os har en død periode efter frokost. Tag en frisk travetur alene eller med familien. Sørg for at få pulsen lidt op. Det hjælper med at holde fokus og koncentration.

God arbejdslyst!