Søg på Supplement
SUPPLEMENT presse Flere gode råd uden at skrue bissen på…

Flere gode råd uden at skrue bissen på…

Flere gode råd uden at skrue bissen på…
…og der stadig skal arbejde fra hånden

Af Mads Lønnerup, partner i SUPPLEMENT AS

Familiemedlemmerne forstyrrer stadig, og strømmen af tanker er tiltagende, men måske er hjemmearbejdsdagen begyndt at tage form. Her er lidt flere let implementerbare tips til, hvordan du holder fokus, når du sidder hjemme og arbejder.

Del 2…

Måske har du fået afprøvet nogle af sidste uges tips – ellers finder du dem på vores website.
Her kommer lidt flere tips og tricks, som du kan afprøve i løbet af den kommende uge.

  1. Varm hjernen op

Hvis vi hopper direkte ind i en opgave, mister vi nemt pusten. Vi bliver overrumplet af opgavens omfang. Det er ofte fordi, vi mangler at hente den viden frem, det kræver at løse opgaven.

Så inden vi går i gang med en opgave, der kræver fordybelse, bør vi bruge 5-8 minutter på at orientere os i opgaven. Når vi danner os et overblik over informationerne, kan vi nemmere overskue opgaven og den viden vi skal bruge er hentet frem.

  1. Hold pauser

Hvis du er så heldig at have fået et par timer til at arbejde i, så husk at tag en kort rekreativ pause på 2-5 minutter, cirka hver halve time – koncentrationen daler nemlig efter en halv time. Hold pausen, inden du bliver træt. Pausen skal være en kort og mental pause. Brug den på simple ting som at hente en kop kaffe, et glas vand, toiletbesøg eller lignende.

  1. Konkurrenceelementer motiverer

Hvis vi gør arbejdsopgaverne til en ”konkurrence” med os selv, kan det virke motiverende og gør det nemmere at koncentrere sig, og faktisk også sjovere at komme igennem opgaverne.

Eksempelvis kan du prøve at sætte en alarm på 20 minutter og se, hvor meget du kan nå (x antal mails, læste sider…). Sæt uret igen og se så, om du kan nå den sammen mængde eller mere de næste 20 minutter. Husk at være realistisk. Tag højde for afbrydelser, telefoner etc. I øvrigt fungerer det også rigtigt godt til at få ordnet de huslige gøremål.

  1. Pas på med at multitaske

Når vi skal koncentrere os, skal vi undgå at multitaske. Det betyder, at vi skal arbejde fokuseret med én opgave ad gangen. Vores hjerne kan håndtere en bestemt mængde viden ad gangen; og mængden er mindre end de fleste tror. Det vil sige, at hvis vi spreder den begrænsede mængde, som vi kan håndtere ud på mange forskelligartede opgaver, vil vi opleve at vores koncentration udfordres væsentligt og at vi efter kort tid bliver ukoncentreret og resultaterne bliver desværre også derefter.

  1. Din tid

Vi har alle 2-3 timer i løbet af døgnet, hvor vi er bedre til at koncentrere os end på andre tidspunkter. Det kaldes også vores primetime. For en mere effektiv og koncentreret indsats du kan lægge dine opgaver i det tidsrum, så er det nemmere af få hul på dem. Derfor find ud af, hvornår på døgnet du arbejder bedst. Min tid er om formiddagen. Derfor har jeg to timer om formiddagen, hvor jeg fordyber mig. Om eftermiddagen bliver det max til en time ad gangen, hvilket jeg er fuldt bevidst om.

Når dit fokus begynder at svigte, så gør noget aktivt – gerne fysisk aktivt. Nogle gange er det bare en kort pause på et par minutter, der skal til. Andre gange skal pausen være længere. Mange af os har en død periode i løbet af dagen. Brug den konstruktivt; kom ud i solen, hvis den er fremme, ukrudtet er begyndt at kigge frem, få pulsen lidt op eller brug tid sammen med den nære familie.

Det vigtige er, at du får din hverdag til at fungere – og her kan et eller flere af vores tips bruges.

God arbejdslyst!

Denne hjemmeside anvender 3. parts cookies til huske dine indstillinger og til at registrere besøgsstatistik. Mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk